Stilleven met fruit en mes

Sneeuw op straat

Frans dorp

Stalletje in het donker met rabijn

Mvr. Sluijs als model

Praatje bij deur

portret van een oude man

Man bij schemerlamp

Markttafereel

Bruiloft

Oude vrouw met mand

Twee vrouwen met mandje groente

breiwerk en bier

Sinaasappelkar met besjes

Magere brug, Amsterdam

De water, vuur & turf winkel

Vrouw op stoel voor de deur

De schoenmaker

Heroïsch zelfportret

Vrouw met krant in de deuropening

Zondag morgen, man met sigaar

Sinaasappelkar

Vishandelaar

Markttafereel

Twee vrouwen in druk gesprek met melk emmertje

Portret in blauw met muts

Twee vrouwen in blauw schort in gesprek met man

Wandelende man met viool, in groen.

Bouwput, Amsterdam

Strandgezicht met woonwagens

Vluchtelingen, WO 1

Uitgaande synagoge, met man met hoge hoed

Grootste schilderij, markt.

markt houttuinen, Amsterdam

Algerije, nr. 1

kleurige marktstal

Algerije, nr.2

hond

man met pijp

Nieuwmarkt, Amsterdam

op een bankje

voor de winkeldeur

zelfportret met contemplatie

Markt

stelletje op de brug

man en vrouw in gesprek

op de markt

al wandelend in gesprek

stofverkoopster op de markt

groente verkoopster op de markt

straat verkoper

warme drank verkoper

poes op de trap

groot zelfportret

markt met meisje met rode jurk

moeder met kinderen en hond.

zelfportret voor de schilders ezel

prettige positie

mijn hartje slaat van rikke tikke tik

maatschappij kritische tekening

Buurtmarktje

Zelfportret van Gerard Johan Staller

Het schetsboekje van Gerard Johan Staller

Puck, 29 oktober 1921

Dolly en Waldman

Markt

vrouwtje op trap

‘buurten’

het café

zittende vrouw

stadsgezicht, (niet af)

Juffrouw past op je hondje

een herinnering

Gezicht op Amsterdam

Binnen-Amstel, Amsterdam

marktvrouw

twee marktvrouwen

Algerije, nr. 3

Pietje Puk

Jan

vrouw met hond

een aardig uitzicht

een heele geschiedenis

markt op het Jonas Daniël Meijerplein

de voddenverkoper

het gezicht

de smaak

de reuk

het gevoel

trek maar aan het touwtje en de wieg zal gaan

dagjesmenschen in Artis

De Beursbengel

ondergaande zon

visverkoper

3 schetsjes

en we gaanen met z’n allen naar de zaan

de Jordaan

Mijn vader had twee bokkies, twee bokkies zonder staart

Alle waar naar zijn geld

Hoogmoed komt voor den val

Gesprek aan de deur

Steegje

Circus

Man en vrouw in gesprek

Plattelandswoning

Beer in Artis

Artis in de winter

Commissie maatschappelijk werk

Afspraakje

Zomers markt tafereel

Koepelkerk, Singel, Amsterdam.

aan het strand

Textiel verkoop

Groentewinkel

Blauwburgwal

Hoek Noordermarkt, Westerstraat, Prinsengracht

markt hoek

moeder met kinderen op straat

portret van J. Treling

klein zelfportret

de wandelaar

Gerard Johan Staller

Gerard Johan Staller
De schilder van het Amsterdams Joodse volksleven’

Amsterdam 1880 – 1956 Amsterdam

Gerard Johan Staller was een Nederlandse kunstschilder, illustrator, tekenaar, graficus, aquarellist, etser en plateelschilder.  Hij werkte aanvankelijk voor de keramische industrie, maar ging zich later geheel op de schilderkunst toeleggen.

Hij woonde en werkte het grootste deel van zijn leven in Amsterdam.

Staller, zelf van niet-joodse afkomst, groeide op vlakbij de Joodse buurt op het Rapenburg. Hij woonde o.a. op de Oudezijds Voorburgwal 55,  van voor 1911 tot na 1921, en op de Haarlemmerstraat 5, 3-hoog, omstreeks 1950.

De stad en de joodse bevolking die er leefde trokken hem aan als onderwerp voor zijn schilderijen.

Zijn werk bestaat voornamelijk uit Amsterdamse stadsgezichten en volkstaferelen van de Joodse wijk rond het Waterlooplein en van de Jordaan, en verbeelden vooral het werkzame leven van de eenvoudige Joodse bevolking.

Staller had een voorkeur voor de zelfkant van de maatschappij; marktlieden, koopmannen, visboeren figureren veelvuldig in zijn werken. Ook was hij rond 1902 regelmatig te vinden in Artis met zijn schetsboek.

Zijn werk laat een halve eeuw Amsterdam zien, en zoals gezegd speciaal het doen en laten in de Joodse wijk, en heeft zodoende historische betekenis.

Gerard Johan Staller werd geroemd als ‘De schilder van het Amsterdams Joodse volksleven’.

Zijn schilderijen zijn vaak mooi doorwerkt, sfeervol en duidelijk beïnvloed door het impressionisme.

Behalve een paar reizen naar België, Duitsland en Algerije in 1926, werkte hij bijna zijn gehele leven in Amsterdam, waar Staller ook zijn opleiding genoot aan de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers, het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs en de Rijksakademie van Beeldende Kunsten van 1902 tot 1905.

Hij was een favoriete leerling van August Allebé.

In 1913 was hij winnaar van de Willink van Collenprijs.

Staller was lid van 1931 tot 1944 van Arti et Amicitiae en de Vereniging Sint Lucas te Amsterdam.

Volgens de overlevering had hij een joodse vriendin, en is hij als dekmantel lid gebleven van deze kunstverenigingen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Helaas werd zijn vriendin opgepakt, gedeporteerd en omgebracht in Sobibor.

Staller raakte daarvan zo gedeprimeerd dat hij nooit meer schilderijen over de joodse buurt wilde schilderen en de aanwezige schilderijen in zijn atelier heeft weggegeven.

Hij was de leraar van o.a. Frits Schiller, de amateur-schilder die het Schiller Hotel annex café op het Amsterdamse Rembrandtplein bezat.

Hij stierf eenzaam en alleen, op zijn 76ste, in zijn atelier, waar hij enkele dagen na zijn overlijden werd gevonden.

Bron: wikipedia/rkd/artindex

Overleden na WOIIArti et AmicitiaeArtis tijdens WO IIAugust AllebéJoodse Kunstenaars in Amsterdam