Stilleven met fruit en mes

Sneeuw op straat

Frans dorp

Stalletje in het donker met rabijn

Mvr. Sluijs als model

Praatje bij deur

portret van een oude man

Man bij schemerlamp

Markttafereel

Bruiloft

Oude vrouw met mand

Twee vrouwen met mandje groente

breiwerk en bier

Sinaasappelkar met besjes

Magere brug, Amsterdam

De water, vuur & turf winkel

Vrouw op stoel voor de deur

De schoenmaker

Heroïsch zelfportret

Vrouw met krant in de deuropening

Zondag morgen, man met sigaar

Sinaasappelkar

Vishandelaar

Markttafereel

Twee vrouwen in druk gesprek met melk emmertje

Portret in blauw met muts

Twee vrouwen in blauw schort in gesprek met man

Wandelende man met viool, in groen.

Bouwput, Amsterdam

Strandgezicht met woonwagens

Vluchtelingen, WO 1

Uitgaande synagoge, met man met hoge hoed

Grootste schilderij, markt.

markt houttuinen, Amsterdam

Algarije, nr. 1

kleurige marktstal

Algarije, nr.2

hond

man met pijp

nieuwmarkt

op een bankje

voor de winkel’s deur

zelfportret met hoed

Markt

stelletje op de brug

man en vrouw in gesprek

op de markt

al wandelend in gesprek

stofverkoopster op de markt

groente verkoopster op de markt

straat verkoper

warme drank verkoper

poes op de trap

groot zelfportret

markt met meisje met rode jurk en hoed

moeder met kinderen en hond.

zelfportret voor de schilders ezel

prettige positie

mijn hartje slaat van rikketikke tik

maatschappij kritische tekening

Buurtmarktje

Zelfportret van Gerard Johan Staller

Het Schetsboekje van Gerard Johan Staller

Puck, 29 oktober 1921

Dolly en Waldman

Markt

vrouwtje op trap

‘buurten’

markt

het café

zittende vrouw

stadsgezicht, (niet af)

Juffrouw past op je hondje

een herinnering

Gezicht op Amsterdam

Binnen-Amstel, Amsterdam

marktvrouw

twee marktvrouwen

Algarije, steegje

Gerard Johan Staller

Amsterdam 1880 – 1956 Amsterdam

Gerard Johan Staller was een Nederlandse kunstschilder, illustrator , tekenaar, graficus, aquarellist, etser, en plateelschilder.  Hij werkte aanvankelijk voor de keramische industrie, maar ging zich later geheel op de schilderkunst toeleggen.

Hij woonde en werkte het grootste deel van zijn leven in Amsterdam.

Staller, zelf van niet-joodse afkomst, groeide op vlakbij de Joodse buurt op het Rapenburg. Hij woonde o.a. op de  Oudezijds Voorburgwal 55,  van voor 1911 tot na 1921, en op de Haarlemmerstraat 5, 3-hoog, omstreeks 1950.

De stad en de joodse bevolking die er leefde trok hem aan als onderwerp voor zijn schilderijen.

Zijn werk bestaat  voornamelijk uit Amsterdamse stadsgezichten en volkstaferelen van de Joodse wijk rond het Waterlooplein en van de Jordaan, en verbeelden vooral het werkzame leven van de eenvoudige Joodse bevolking.

Staller had een voorkeur voor de zelfkant van de maatschappij, marktlieden, koopmannen, visboeren figureren veelvuldig in zijn werken. Ook was hij rond 1902 regelmatig te vinden in Artis met zijn schetsboek.

Zijn werk laat een halve eeuw Amsterdam zien, en zoals gezegd; speciaal het doen en laten in de Joodse wijk, en heeft zodoende historische betekenis.

Gerard Johan Staller werd geroemd als; ‘De schilder van het Amsterdams Joodse volksleven’.

Zijn schilderijen zijn vaak mooi doorwerkt en sfeervol en duidelijk beïnvloed door het impressionisme.

Behalve een paar reizen naar België, Duitsland en Algerije (1926) werkte hij bijna zijn gehele leven in Amsterdam, waar Staller ook zijn opleiding genoot aan de Rijksnormaalschool voor Teekenonderwijzers, het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs en de Rijksakademie van beeldende kunsten (1902-1905).

Hij was een favoriete leerling van August Allebé.

In 1913 was hij winnaar van de Willink van Collenprijs.

Staller was lid van 1931 tot 1944 van Arti et Amicitiae en de Vereniging Sint Lucas te Amsterdam.

Volgens de overlevering had hij een joodse vriendin, en is hij als dekmantel lid gebleven van deze kunstverenigingen tijdens wo2.

Helaas werd zijn vriendin opgepakt, gedeporteerd en omgebracht in Sobibor.

Staller raakte daarvan zo gedeprimeerd dat hij nooit meer schilderijen over de joodse buurt wilde schilderen en de aanwezige schilderijen in zijn atelier heeft weggegeven

Hij was de leraar van o.a. Frits Schiller, de amateur-schilder die het Schiller Hotel annex café op het Amsterdamse Rembrandtplein bezat.

Hij stierf eenzaam en alleen, op zijn 76ste, in zijn atelier, waar hij enkele dagen na zijn overlijden werd gevonden.

Bron: wikipedia/rkd/artindex

 

 

Overleden na WOIIArti et AmicitiaeArtis tijdens WO2August Allebé