Lewitt-Him

LEWITT-HIM

1933-1955

Het Lewitt-Him design partnership werd in 1933 in Warschau gevormd, door Jan LeWitt en George Him.  Beiden waren zowel grafisch ontwerpers als affichekunstenaars. Tijdens de Tweede Wereldoorlog creëerden Lewitt en Him vele posters en andere publicaties ter ondersteuning van de Britse oorlogsinspanning. Letwitt Him’s ontwerpwerk combineerde visuele precisie met surrealistische excentriciteit. Het partnerschap werd in 1955 ontbonden.

Jan LeWitt
Czestochowa, Poland 1907 – 1991 Londen, Engeland

Le Witt kwam uit een joods gezin en na zijn schooltijd in Czestochowa bracht hij meer dan drie jaar door met reizen in Europa en het Midden-Oosten. Hij begon te werken als autodidactisch grafisch kunstenaar en ontwerper, en werkte ook in de machinebouw, in de zeepindustrie, in een distilleerderij, als metselaar en als landbouwarbeider.

het eerste Hebreeuwse lettertype
In 1929 ontwierp hij het eerste Hebreeuwse lettertype “Chaim” dat overeenkwam met de Latijnse lettertypen. In 1930 presenteerde hij zijn werk in een solotentoonstelling in Warschau.

George Him
Łódź, Polen, 1900 – 1981 Londen, Engeland

George Him werd geboren als Jerzy Himmelfarb in 1900 in een Pools-joodse familie in Lodz Na zijn opleiding in Warschau studeerde hij Romeins recht in Moskou, maar vertrok in 1917 toen door de Russische revolutie de universiteit waar hij studeerde moest sluiten. Hij verhuisde naar Bonn en promoveerde in de studie van vergelijkende geschiedenis van religies in 1924 aan de Universiteit van Bonn en verkreeg zo zijn Doctoraat. Daarna besloot Him grafische kunst te gaan studeren in Leipzig aan de Academie voor Grafische Kunst.  Voordat hij afstudeerde in 1928 kreeg hij al commerciële opdrachten. Hij sprak vijf talen en zijn hobby was verhalen vertellen in alle mogelijke visuele media. Hij keerde terug naar Polen, waar hij in 1933 zijn naam veranderde en ook een designpartnerschap met Jan Le Witt begon.

samenwerking
In 1933 ontmoette Jan Le Witt de grafische kunstenaar George Him in een café in Warschau en begon een samenwerking. Hun karakteristieke stijl ontstond uit ‘het combineren van surrealistische en kubistische neigingen met grillige humor’. Le Witt schreef over hun ontmoeting;

toen ik Lewitt ontmoette … ontdekten we dat we bijna identieke opvattingen hadden over grafisch ontwerp. We waren allebei perfectionisten. We ontdekten ook dat we in plaats van elkaar met complimenten te douchen, samen een veel hoger niveau konden bereiken. Hoewel we door de jaren heen nooit zijn gestopt met ruzie, lijken de resultaten erop te wijzen dat we ons hierin uiteindelijk niet hebben vergist.

Londen
Hij en Le Witt werkten verschillende jaren samen in Polen, voordat ze in 1937 het Lewitt-Him designbedrijf naar Londen verhuisden. Werk geproduceerd door het partnerschap in Polen werd gereproduceerd in buitenlandse publicaties en trok de aandacht van Philip James van het Victoria & Albert Museum in Londen en de directeuren van de uitgeverij Lund Humphries.

Deze twee organisaties sponserden de verhuizing van de partners naar Londen. Het Victoria & Albert Museum bereidde hun immigratie voor en Lund Humphries stelde een tentoonstelling van hun grafisch werk op.

Nadat ze zich in Londen hadden gevestigd, kregen ze al snel commerciële contracten. Zo ontwierp het partnerschap Lewitt-Him onder andere reclameposters voor London Transport en Imperial Airways.

WO II
Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte het paar posters voor onder meer het ministerie van informatie, het algemene postkantoor en het ministerie van voedsel. Ze ontwierpen ook muurschilderingen voor kantines van oorlogsfabrieken en posters en boeken voor de Poolse regering in ballingschap en voor de Nederlandse regering in ballingschap. Le Witt was ook brandweerman voor Kensington en Chelsea; de Londense wijk waarin hij woonde.

Terwijl hij in Londen woonde, werd Le Witt goede vrienden met een kring van kunstenaars, waaronder Henry Moore, Piero Fornasetti en David Zwemmer. Ook ontmoette en werkte LeWitt verschillende keren samen met Pablo Picasso.

Le Witt trouwde in 1939 in Londen met Alina Prusicka, nadat ze ook voor de Tweede Wereldoorlog uit Polen was gevlucht. Ze was de auteur van veel van de kinderboeken die hij illustreerde. Ze hadden een zoon, Michael Le Witt, in 1945.

einde Le Witt-Him partnerschap
In 1955 loste Lewitt-Him op toen Le Witt zich wilde concentreren op zijn artistieke werk als schilder en individuele kunstenaar.

Le Witt na het partnerschap

Onder de vele projecten van Le Witt waren ontwerpen voor sets en kostuums voor balletten in Sadler’s Wells en met name het decor en de kostuums voor het Cranko Ballet, Morceaux Enfantin.

Hij werkte ook in andere media zoals glassculptuur in Murano en wandtapijten voor Tabard in Aubusson. Hij had individuele en groepstentoonstellingen in GroottBrittannië en heel Europa en de VS. Elders exposeerde hij in het Musee Grimaldi in Antibes, de Piazza San Marco in Venetië en in MOMA in New York.

George Him na het partnerschap

George Him bleef werken als commercieel ontwerper. Een van de reclame- campagnes die hij illustreerde, was de Schweppeshire-campagne in 1950 voor het drankenbedrijf Schweppes. Zijn andere klanten telden verschillende luchtvaartmaatschappijen, waaronder Pan-American Airways, El Al en American Overseas Airlines plus de uitgevers van Punch en Penguin Books. Hij bleef boeken illustreren, maar ontwierp ook beursstands, zoals de Australische stand op de Ideal Home Exhibition van 1960 en grote etalages, met name voor de De Bijenkorf-winkel in Rotterdam en de kerstvensters van 1961 voor het Design Centre in Londen. Van 1969 tot 1977 gaf hij grafisch ontwerp aan de Leicester Polytechnic. Hij was een actieve kunstenaar tot het einde van zijn leven. In 1977 ontving hij de Francis Williams Book Illustration Award en in 1978 werd hij een Royal Designer for Industry.

bron: rennart.co.uk / wikipedia / fulltable.com

Overleden na WOII